Tinder is gelukt, nu mijn nieuwsbrief nog
Ik had me voorgenomen om nooit met Tinder te beginnen. Z’n online vleeskeuring is niks voor mij. Maar na de succesverhalen van mijn vriend Nick download ik de dating-app.
Ik upload een selfie, zet mijn copywriting skills in en start met swipen. Al snel heb ik 3 matches, waaronder eentje met Naomi uit Nijmegen. Eens kijken of mijn openingszin aan haar converteert:
“Mijn oma heeft een papegaai die ook Naomi heet.”
4 jaar later zijn we trotse papa en mama van Puck en Mace. Nick had me nog zo gewaarschuwd: van Tinderen krijg je kinderen.
Het versturen van een nieuwsbrief werkt net zo. Je schrijft je beste tekst, je plakt er een foto bij en wie weet heb je een match met je favoriete klant.
Waarom zou ik een nieuwsbrief maken?
‘Naomi, zouden wij elkaar ontmoet hebben zonder Tinder?’
“Nee, natuurlijk niet. Nijmegen en Nootdorp liggen 130 kilometer uit elkaar. En Nootdorp is nou niet bepaald een hotspot.”
Oké, een nieuwsbrief dus. Wat zet je er dan in?
Zelf lees ik alleen de nieuwsbrieven van copywriters Tim Daalderop, Laurens Kraaijenbrink en Kitty Kilian: ze versturen hun nieuwsbrief niet om meer te verkopen, maar om te entertainen. Alsof ze bevriend met je zijn. En dat ga ik ook doen. Op mijn eigen manier: over het vaderschap, sporten, ondernemen, omgewaaide bomen en gember shotjes.
(Als jij geen copywriter bent zul je helaas over je dienst en je producten moeten schrijven. Als je hulp nodig hebt kun je mij bellen.)
Dat gaat je toch niks opleveren?
De marketing is bij veel ondernemers een toneelspel vol vakjargon, stock-afbeeldingen en gelul in de ruimte: als pizza zonder kaas. Het is toch veel leuker als je lezer je echt leert kennen, met al je blunders en tekortkomingen erbij.
In 2021 heb ik 1 post op LinkedIn geplaatst, een blog ter vermaak. Het levert me 13.705 weergaven op en 198 reacties. En belangrijker: 3 concrete opdrachten. Uit één van die opdrachten kwam een vaste samenwerking voort: een match met een ondernemer uit Delft.
En hoe kom je aan abonnees?
Stap 1. Zet duidelijke inschrijfformulieren op je website
Als je je formulieren als een Waar is Wally puzzel op je website zet wordt het moeilijk. Gebruik contrasterende kleuren en kies slimme plekken: in je zijbalk, onderaan je blogs en op de over ons pagina. En doe eens gek: zet hem ook in je footer.
Stap 2. Bouw een mailinglijst op
Nederlanders zijn er dol op: een gratis webinar, een gratis whitepaper, een gratis e-boek en gratis tips. En als je zorgt dat ze goed zijn, blijven ze je volgen. Bouw je lijst zorgvuldig op: je volgers zijn je grootste fans, dus jouw nieuwe Tesla Model Y zit er straks in.
Stap 3. Hou je aan de afspraak
Verstuur je nieuwsbrief op een vast moment in de week of in de maand. En nee, niet een week later of een maand overslaan. Dat is het begin van het einde. Hou je aan de afspraak en laat je vrienden niet onnodig wachten.
Iedere maand een nieuwsbrief, daar heb je toch helemaal geen zin in?
Eén nieuwsbrief per maand is niet veel werk, en het is leuk om te doen. Het is dé plek waar jij je lezer kunt vermaken, en waar je echt jezelf kan zijn. Kortom: waar je gewoon lekker creatief kan zijn. Waarom zou je daar geen zin in hebben?
Vanaf vandaag verstuur ik iedere laatste donderdag van de maand mijn nieuwsbrief.
Inschrijven is gratis.
En al ruim 3 mensen zijn je voorgegaan.
Dus
Van Tinder had ik nooit verwacht dat het een succes zou worden. Maar als ik het niet had geprobeerd, dan had ik nu nog in mijn appartement in de Dorpsstraat gewoond. Als vrijgezel. Met een schuur vol lege Dr Oetker pizzadozen en flesjes Heineken.
Met die nieuwsbrief lukt het dus ook.