Jaja, die asociale racefietsers, ze zijn alleen maar met Strava bezig
Nadal wint Roland Garros, vroeg of laat betaal je belasting en baby’s huilen: er is een aantal zekerheden in het leven. Zo is er ook die asociale groep racefietsers die foeterend met 35,9 in het uur langs je heen razen. Hun records op Strava zijn belangrijker dan de veiligheid op het fietspad. Tenminste, dat is het imago vandaag de dag. Maar is dat wel terecht?
Felyx scooter
Nee, natuurlijk niet. Als je weer zo’n Felyx scooter op de stoep ziet liggen betekent het niet dat alle Felyx-rijders asociaal zijn. Zo is het ook met racefietsers. Ik durf te beweren dat het merendeel zich aan de regels houdt. Echt, daar ben ik van overtuigd. Zeker als ze solo fietsen, in een groep kan het nog wel eens anders uitpakken.
Onstuimige Bokito
Zodra er in een groep gefietst wordt, verandert zelfs de ideale schoonzoon in een onstuimige Bokito. Dat komt omdat er in iedere fietsgroep wel een Snokker zit. Een Snokker gaat altijd net even harder op kop rijden dan zijn voorganger. Een eigenschap van een vaak nog niet zo ervaren groepsfietser. En dan gaat het van kwaad tot erger, want niemand wil gelost worden. Alsof hun leven er vanaf hangt. En dat is wel asociaal, want hier in Nederland is het nogal druk op de fietspaden.
Van Tiktokkende scholieren tot pensionado’s op e-bikes
Loslopende honden, automobilisten, pizzakoeriers, Nordic Walkers, pensionado’s op e-bikes, Scootmobiels, Skeeleraars, Tiktokkende scholieren met Earpods in: het is nogal druk op de fietspaden. En dan heb je naast gewone fietsen, racefietsen en e-bikes ook nog bakfietsen en speed pedelecs. Die laatste gaan tot wel 45 km/u. Het is net Val Thorens in het hoogseizoen, als iedereen tegelijk rond een uur of 16:30 naar beneden komt glijden om de après ski in te duiken.
Rondje Bentwoud
In een groep van 4 vertrekken we vanaf Nootdorp voor een rondje Bentwoud. Mijn Garmin zet ik pas aan als we op snelheid zijn. Ja, ik ben ook zo’n Strava-gebruiker. Na 17 kilometer ontstaat de eerste gevaarlijke situatie. Een ANWB-stelletje zonder helm op een E-bike. Mijn vriend Gerben slingert zijn fietsbel heen en weer om te waarschuwen, mevrouw schrikt, kijkt achterom en wijkt uit naar links. Net op tijd knijpen we in de remmen. Niet veel verder fietsen er drie scholieren naast elkaar. De meest linkse scholier hoort ons niet, hij heeft zijn Earpods in. Zijn maatje stoot hem met zijn Iphone aan. We passeren het drietal, maar één van hen probeert ons nog even bij te houden. Hij schiet van zijn trapper, het gaat net goed.
Met nog 7 kilometer te gaan zien we een dame op een paard voor ons. Anique, ja vrouwen racefietsen ook, belt om aan te geven dat we erlangs willen. Het paard schrikt ervan en slaat op hol. Dat was ook weer niet de bedoeling. Gelukkig krijgt de dame het paard net op tijd onder controle.
Jaarlijkse ongelukken
Het is niet verwonderlijk dat er jaarlijks slachtoffers vallen. Volgens het CBS waren in 2020 de meeste slachtoffers fietsers (229). 74 personen daarvan verongelukte op een e-bike. Daarmee werd het hoogste aantal fietsslachtoffers in 25 jaar bereikt.
Wees een beetje lief voor elkaar
Ik bedoel: de drukte op de fietspaden los je niet zo makkelijk op. Je kunt niet zomaar bredere fietspaden aanleggen, racefietsers op de openbare weg laten fietsen of met tijdsloten werken. Maar laten we in ieder geval wat minder wijzen en meer naar onszelf kijken: doe die Earpods uit, laat je telefoon in je zak en stap van je e-bike als je zo nodig de knalgele Wielewaal wilt spotten.
En voor alle racefietsers:
Zet je Strava eens uit op zonnige dagen, feestdagen en in het weekend. Het hoeft niet altijd zo hard.
Laat ze dat in de Tour de France maar doen.
Zin in!