Hoe je zorgt dat jouw blog klanten oplevert
Hoe schrijf je een blog die gezien, gelezen en gedeeld wordt? Een blog die de mensen laat lachen, maar wel voorzien is van waardevolle tips? Een blog waardoor mensen jou gaan zien als de expert op dit gebied, iets van je leren en uiteindelijk met je aan de slag willen?
Geen idee, haha!
Natuurlijk wel en daar zal je in dit blog snel genoeg achter komen. Om te beginnen starten we met een paar nuttige wijsheden over bloggen.
Regelmaat en consequent
Als je blogt, doe het dan met regelmaat en consequent. Niet zo nu en dan en hopen op een uitschieter die viral gaat, maar met regelmaat en doelgericht. Gebruik een blog nooit als reclamefolder. Het ‘kijk eens hoe goed we zijn verhaal’ wordt niemand blij van. Anders pakken ze er wel een reclamefolder bij. En tot slot, om er even lekker in te komen, blog met passie. Niet omdat het moet, maar omdat je er zelf ook blij van wordt…Rock & Roll!
Rook uit je beeldscherm
In een blog moet plezier zitten, fun, hilariteit, enthousiasme! Het rook moet uit je beeldscherm komen. Mensen worden overspoeld met content, serieuze content vooral. Bij jouw blog moeten mensen een luchtig gevoel hebben. Hee, wat leuk geschreven. Grappig, leest lekker weg en eigenlijk zit er nog een flinke kern van waarheid in. Ga ik wat mee doen!
Geef een oplossing voor het probleem
Allereerst is het belangrijk een onderwerp te hebben. Sporten, gezond eten, schrijven, reizen. Maak dit onderwerp vervolgens klein. Reizen is nogal breed. 5 tips voor je reis naar Bangkok maakt het al een stuk aantrekkelijker. Geef in je blog een oplossing voor het probleem dat de lezer heeft. Google doet precies hetzelfde, maar dan voor wat de bezoeker zoekt. En Google is er best groot mee geworden. Doordat je iets waardevols geeft worden mensen fan van je en gaan ze je volgen, mailen, liken, delen, aanbevelen en misschien wagen ze er zelfs een belletje aan.
Tip 1: Voor wie is het?
Niet ongeveer, maar precies. Je moet exact weten voor wie je jouw blog schrijft. Welk probleem heeft je lezer? Is het een man/vrouw, leeftijd, interesses, beroep. Dit kan lastig zijn, maar hoe scherper je dit voor je hebt, des te beter je jouw verhaal en oplossing afstemt.
Tip 2: Durf te kiezen
Blogs zijn vaak algemeen. Hoe algemener, hoe minder het aanspreekt. Durf dus een duidelijk, afgebakend probleem te kiezen en maak het klein. Zelf ben ik fanatiek tennisser, dus leuk om hier een voorbeeld uit te geven. Hoe win je van je tegenstander, of hoe ga jij beter tennissen? Alle tennissers, dus eigenlijk net niemand. En daarbij zitten in deze vraag al 100 subvragen. Een beter voorbeeld:
Heb jij ook moeite om je forehand met meer topspin te slaan?
Tip 3: Eerst het probleem en dan de oplossing
Als die forehand met meer topspin, gebeurt veel in de praktijk, daadwerkelijk jouw probleem is zal je eerder geneigd zijn om te gaan lezen. Je herkent je in dit probleem en bent benieuwd naar de oplossing.
Door het woordje ook, lijkt het alsof de schrijver er ook problemen mee heeft. En eigenlijk nog veel meer tennissers. Je staat dus aan hun kant. Hé, je bent niet de enige. Ik herken je probleem en hier heb je mijn oplossing. Bedank me later maar.
Even een voorbeeld:
Waargebeurd verhaal. Ik was 5 jaar lang niet naar de tandarts geweest. Niet omdat ik doodsangsten heb, maar wel omdat ik jaar in jaar uit denk, dat komt wel. En eerlijk is eerlijk. Echt op mijn gemak zit ik er ook niet. Ondanks dat ik in de wachtkamer altijd naar Mister Bean kan kijken.
Enfin. Na mijn eerste controle-afspraak plan ik een datum voor de behandeling. In de week voor de dag van de waarheid werd ik nachts al een keer badend in het zweet wakker. Mijn huisarts wilde mijn verstandkies eruit halen. En dan te bedenken dat ik mijn huisarts niet heel hoog heb zitten. Je kan je dus voorstellen dat ik niet helemaal zen was en zelfs de meest intense yoga oefeningen mij geen uitkomst boden. Ik kom binnen bij de tandarts. Hij vertelt me enthousiast wat hij van plan is en daar gaan we dan. Uiteraard verdoofd, maar je begrijpt natuurlijk letterlijk wat er gebeurt en je hoort alles!
√ “Oei, jouw kies zit toch wel stevig vast”
√ “Mmm, Patricia kan je die tang van beneden toch maar even halen”?
√ “Zoo, weer een stukje kies”
√ “Misschien was dit toch meer geschikt voor de kaakchirurg”
Alsof je oren ook verdoofd zijn. Verbouwereerd loop ik richting huis en tuurlijk kom je dan meer bekende tegen dan ooit tevoren. Heeeeeeey, hoe is het?? Mmmmmm, duimpje omhoog, stilzwijgend verder. Je krijgt bijna het gevoel om die persoon later nog te appen. Sorry man, normaal ben ik enthousiaster, maar mijn verstandkies is net getrokken. Zou jij dat doen?
Als je mij dus wil verleiden als klant en ik lees ‘Vind je het niet belangrijk dat je gebit netjes in orde is’, zou ik het irritant vinden en geen zin hebben om te lezen.
Maar wel: ‘Vind jij het ook een bak ellende om naar de tandarts te moeten voor je verstandkies?’
Dit vind ik veel fijner. En het woord ‘bak ellende’ is bewust. Dit past bij jou als persoon, merk, schrijver en bij mij als lezer. Je weloverwogen doelgroep, probleem en oplossing dus.
Tip 4: Spreek de persoon aan
Om gelijk maar even met de deur in huis te vallen. Twee voorbeelden:
Waarom veel mensen het lastig vinden om voor hun verstandkies naar de tandarts te gaan.
Vind jij het ook een bak ellende om voor je verstandskies naar de tandarts te gaan?
Heb jij bij die tweede ook het gevoel…Jaaa, that’s me….dan lig je op ramkoers met je blog!
Bij mijn tandarts gebruiken ze de quote ‘lachen is leven’. Dat is leuk, maar na het trekken van je verstandskies valt er weinig te lachen. Ik gebruik hem liever voor mijn blogs. ‘bloggen is lachen’.
Een goede blog spreekt de lezer aan. Al is het maar die ene lezer. Het is grappig, maar uiteraard zit er een doel in. Het hoeft ook weer geen verkapte cabaretvoorstelling te zijn. Zorg dat je de lezer raakt, dat ze fan van je worden en meer willen weten. Uiteindelijk worden ze klant van je. En omdat je jouw fans zo tof vindt geef je ze een bonustip!
Bonustip
Bloggers zijn seriewoordenaars. De letters vliegen het scherm op, zonder na te denken over een prettige indeling. Hou dit wel in de gaten en zorg voor genoeg witruimte. Op de dansvloer wil je ook je pasjes kunnen maken en de ruimte hebben. Maak daarnaast gebruik van opsommingen. Mensen hebben haast, willen overzicht en blogs snel kunnen scannen. En als ze dan beginnen bij jouw opsomming lezen ze uiteindelijk heel je blog. Want jij zorgt er voor dat je opsomming briljant is en naar meer smaakt!
Toch liever wat hulp bij het schrijven van een goede blog? Neem dan contact op met Lekker Getikt en kijk hoe wij jouw blog vleugels kunnen geven.